Home Nieuws Verslag TourdeBlauw 2017

Verslag TourdeBlauw 2017

Dag 1 TourdeBlauw 2017 Van Roggel naar Apeldoorn:

De eerste dag van de tour. Heeft weer veel voorbereiding gekost. Tot op laatste moment niet duidelijk of alles wel geregeld is. Dit zien we in de loop van de week wel. Altijd spannend. In Roggel weer iedereen verzameld. Oude bekenden die zich treffen. Nieuwe mensen die later ook onder de bekenden gaan vallen. Voor vertrek nog een woordje door Gerard Loose de voorzitter.

Met name worden enkele mensen benoemd die dit jaar de 10.000 km voor de tour hebben volgemaakt. Dit zijn van de Duitse deelnemers Jürgen Metzen en Eric Block. Zij krijgen van Gerard een shirt uitgereikt met de tekst op het shirt dat ze voor de Tour meer dan 10.000 km hebben gefietst. Ook in de ondersteuning vallen 2 man dit ten deel. Volkes Nobes voor de ondersteuning van de Duitsers en Ger Geraets die voor de Tour alle kilometers heeft gepland en ook voor heeft gereden als tour-captain.

Hierna werd aan Cor Hermans de eigenaar van Mico Sport het 1e aandenken van dit jaar uitgereikt als dank voor al hetgeen hij doet voor de Tour. Een bord vervaardigd door kinderen van PSW. Zie hiervoor een ander bericht op de site.

Ook werd door Gerard de deelname door EMS (Euromotardservice) aangehaald. Hij geeft aan dat de organisatie van de Tour heel blij is met de toezegging dat EMS de Tour wil begeleiden en ondersteunen.

De eerste dag was een dag met een bekende route.

Als 1e stop werd weer Gemert aangedaan. Hier wederom zeer hartelijk ontvangen door teamchef Heinie Cornelissen en Pieter van Bokhoven van de personeelsvereniging OOB. Ontvangst met vlaai en koek door teamchef Heinie. Daarna de lunchstop in Oss, geregeld door de genoemde pv van OOB. Met dank hiervoor. Hier hartelijk ontvangen door Sectorhoofd Albert van de Wetering en teamchef Louis Jansen. Aan Louis werd ook het aandenken van dit jaar uitgereikt als dank voor de goede ontvangst. Op de binnenplaats hier zowaar het vogelkooitje van vorig jaar.

Vervolgens via 2 veerovergangen naar Wageningen. Ook hier hartelijk ontvangen voor de korte stop.

Hierna het 1e heuveltje. Op de Veluwe de Mingersbergerweg. Een kuitenbijter. Hierna aankomst op de NPA te Apeldoorn. Pastamaaltijd genoten. Alles goed geregeld

Dag 2 TourdeBlauw 2017 van Apeldoorn naar Assen.

Voorspelling: Zeer warme dag. Veel respect voor de renners dat ze met deze hitte toch goed koersen.. Echter veel tegenwind. Er wordt veel gewaaierd. Dit is bij de breefing ’s avonds ook een issue. Besproken wordt hoe dit te doen als het morgen ook zo waait. Ook respect voor de collega’s met opvallende motoren en de mensen van EMS. Ook zij moeten de hitte trotseren, maar ook zij meesteren dit.

Na vertrek in Apeldoorn via de buitengebieden naar de 1e rustplaats. Via mooie plaatsen op de noord-Veluwe naar Zwolle. Ooievaars gezien en veel mooie gehuchten. Na Zwolle via diverse overwegkruisingen (stuk of 8) richting de lunchplaats Hoogeveen. Hier hartelijk ontvangen door de dienstdoende receptioniste.

We nuttigen overval ontbijt- en /of lunchpakketten. Deze worden via het leger geregeld bij Paresto.

Vervolgens naar Emmen, provincie Drenthe. De provincie van de hunebedden. Deze dus ook gezien.

Prachtige omgeving. Hele oude boerderijen met schuren. Zelfs op een plaats werd er folkloristisch gedanst in klederdracht. Dat men zo zou uitpakken als de Tour langskomt? ? ? ?

Vervolgens heel hartelijk ontvangen door de collega’s (waaronder de directeur) van DVO (Dienst Vervoer en Ondersteuning) op de Johan Willem Friso kazerne.  De dank van de organisatie gaat uit naar de collega’s van DVO. Alles heel goed geregeld.

Dag 3 TourdeBlauw 2017 van Assen naar Amsterdam.

Vannacht een ontzettend onweer gehad. Bij aanvang van de tour echter weer stralend weer. Deze dag was de dag van op tijd rijden. De tijden zoals gepland werden tot op de  minuut gehaald.

De route die we deze dag gaan maken is totaal nieuw. Ook zullen we, na het onweer van vannacht, goed weer krijgen. Na aankomst was dit ook zo. Best heel warm geweest weer.

De 1e stop werd gemaakt op het bureau te Steenwijk. Voor de tour een zeer bekende plaats. Al enkele malen was dit de lunchstop richting Leeuwarden. Hierna heel leuke plaatsen doorkruist waaronder bv Giethoorn.

Echter in de “open” provincies heb je last van wind. Ook vandaag. Ook het besproken waaieren wordt uitgeprobeerd, maar tegen constant tegenwind is weinig kruid gewassen. Wonderwel komen we overval precies op tijd aan. Prestatie voor de wielrijders.

Als lunchstop deze keer voor het 1e Dronten. Klein bureau maar een zeer hartelijke ontvangst. Heel veel dank hiervoor.

Na de lunch de Flevopolder in. Ongelooflijk dat men in Nederland zulke rechte wegen kan maken, Van wel 20 km lang. Constant wind op de kop. Ook dit werd met verve gemeesterd door de wielrijders.

Uit de polder naar ook een nieuwe stop. Bureau Naarden. Ook hier een zeer hartelijke ontvangst. Geweldig hoe collega’s reageren als ze in de gaten krijgen wat TourdeBlauw is. Leuk.

Dit jaar hebben we ook een thema, met name voor de motorrijdende begeleiding. Zij krijgen allemaal een pin uitgereikt. Deze staat voor zinloos geweld tegen collega’s.

Als rustplaats weer het OBT in Amsterdam. Speciale plaats voor de Tour. Met name na vorig jaar. Morgen wordt een bijzondere dag de Bas den Breejen memorial.

Dag 4 TourdeBlauw 2017 van Amsterdam naar Den Haag.

Vanmorgen voegden zich mannen in blauwe wielrijderstenues bij het peloton. Dit zijn mannen die horen bij de fietsclub van Bas den Breejen. Ook de zoon Bas was van de partij en heeft ook de hele dag meegefietst.

Deze dag is een dag met veel bekende routedelen. De eerste stop gaat richting Hilversum. Heel snel Amsterdam uit om vervolgens via routes, die goed zijn voor typische Nederlandse plaatjes zoals molens aan het water, heel snel het poldergebied in te rijden.

Ongelofelijk dat je denkt dat je in de randstad zit er toch heel veel “buitengebied” is. In deze route via Weesp de Keverdijk op richting Hilversum. Hier wederom hartelijk ontvangen.
Na de korte stop in Hilversum een van de mooiste stukken van de Tour überhaupt. Via de Loosdrechtse plassen, de mooie panden aan de Vecht, door de Meije naar Alphen aan de Rijn. Ook hier weer zeer hartelijk ontvangen en de lunch genuttigd. Hier werden we opgewacht door de collega’s van Haaglanden die ons begeleidt hebben naar Den Haag. Altijd speciaal.

De korte stop in dit routedeel stoppen we al enkele jaren bij onze hoofdsponsor van Heemskerk. Hier worden we voorzien van een droogje en een natje. Hier zijn we elk jaar van harte welkom.

Vervolgens richting Den Haag zonder problemen. Hier weer hartelijk ontvangen door Kees Zandbergen. Hij had weer alles puik voor elkaar. Goede slaapplekken. Goed eten. Goede rondleiding door de binnenstad van Delft. Toppie en een grote dank aan Kees.

Dag 5 TourdeBlauw 2017 van Den Haag naar Vlissingen.

De dag van veel wind. Na afscheid te hebben genomen van Kees vertrokken richting de 1e stopplaats. De Zeehavenpolitie te Rotterdam. Wederom in de begeleiding de collega’s van Den Haag. Als 1e klein stopje is de oversteek met de veerboot van Maassluis naar Rozenburg. De veerboot lag al op ons te wachten. Hierdoor waren we 10 minuten te vroeg bij de Zeehavenpolitie.

Ook hier zeer hartelijk ontvangen. Hier was ook de collega van Stichting Pim met zijn dochter. Aan hen werd een cheque uitgereikt van € 1500,-. Vervolgens zijn ze met de tandem mee gestart en hebben ook meegefietst tot Brielle. Een hele prestatie.

Daarna tegen de wind met het gevoel van de eenzame fietser die kromgebogen tegen de wind de wedstrijd wint en zich kampioen waant. Richting Sommelsdijk via de 1e brug de Haringvlietbrug waarbij op de buitenwegen veel gewaaierd werd. Respect voor de mannen die hierbij de kop nemen en toch met een behoorlijk gemiddelde fietsen.

Na de lunch in Sommelsdijk verder vervolgt via de dijken in Zeeland. De weg loopt via de Zeekant. De Brouwersdam. Veel zand op de weg en heel harde wind vanaf zee. Daarna via de 1 e 2e Oosterschelde kering richting het Topshuis. Onze nieuw ontdekte korte stop. Van hieruit wordt dus de hele Oosterscheldekering bedient.

Hierna weer de moed bij elkaar geraapt en richting Middelburg om vervolgens naar Vlissingen te gaan naar de Marinekazerne. Hier ook weer goed ontvangen en een goede “blauwe hap” genuttigd.

Dag 6 TourdeBlauw 2017 van Vlissingen naar Hechtel-Eksel (B).

Deze morgen hebben zich nog 3 Belgen toegevoegd aan het peloton. Hieronder ook Filip Bollen, onze contactpersoon in Leopoldsburg.

Vertrokken werd met de wind in de rug. Over de Zeeuwse dijken is dit wel prettig. Via diverse dijken richting Kruiningen. Vroeger zat hier een Basisteam. Nu is daar de Motorondersteuning gevestigd. Jaap Kriekaard, die hier zijn thuisbasis heeft, heeft al meerdere etappes meegefietst maar is ook onze gids per motor in Zeeland. Toestemming is verleend door Rijkswaterstaat om via de sluizen van Hansweert te gaan. Dit gebeurt door de fietsers en de motoren. Voertuigen worden apart naar Kruiningen begeleidt.

In Kruiningen weer een puike ontvangst, met jawel, een Zeeuwse bolus voor iedereen. Uiteraard werd als bedankje hiervoor door Gerard ons aandenken van de Tour overhandigd.

Ook had Jaap de sleutel geregeld bij Rijkswaterstaat van de hekken zodat we na de stop gelijk buitendijk konden gaan. (Dit is via de dijk aan de waterkant). Hier zie je dan de grote schepen voorbij varen. Zelfs werden er enkele zeehonden gespot op de zandbanken.

Hierna weer binnendijk om de weg te vervolgen richting de lunchstop. Dit jaar niet op het PIOGG maar door de politie Wuustwezel werd een accommodatie aangeboden via de gemeente. Voor de grens voegden de Belgische collega’s per motor zich bij de club en namen het stokje over van de Nederlanders. Accommodatie in Wuustwezel voldeed perfect. Hiervoor dank voor het regelen.

De volgende stop die er werd gemaakt was op het Bureau van Politie te Turnhout. Hiermee is al jaren een goede samenwerking. Ontvangst was hier ook zeer aangenaam en we werden hier door de collega’s van Turnhout voorzien van een drankje en een stukje cake.

Na vertrokken te zijn en ongeveer 20 minuten vanaf de stopplaats in een keer het bericht, stoppen een zware valpartij. 2 man lagen op de grond en 1 had een behoorlijke hoofdwond. Er werd gelijk door de Belgische collega’s een ambulance ontboden. 1 slachtoffer dat op de grond lag had last van zijn nek. Stabilisering hiervan werd gedaan door een lid van EMS. Ondanks dat we al een stuk in het buitengebied waren kwam er toch snel een ambulance. De broeders van deze ambulance stabiliseerden beide liggende slachtoffers en ontboden een 2e ambulance. Alle slachtoffers, ook degene met de hoofdwond werden meegenomen.

Na ongeveer 1 uur werd de weg vervolgd richting de slaapplaats in Hechtel-Eksel. De sfeer in het peloton was een beetje down na de valpartij. Bij aankomst in Hechtel wachtte ons een hartelijk ontvangst door de Belgen. Hier werd ons het avondeten aangeboden door de collega’s van de politie Leopoldsburg. Dit was een zeer goede pastamaaltijd met keuze uit veel soorten pasta. Complimenten aan de cateraars.

Al snel kwam er bericht vanaf het ziekenhuis over de situatie van de slachtoffers. Gezien de heftigheid van de valpartij bleek het allemaal nog “mee te vallen”. 2 personen zijn ’s avonds nog in Hechtel geweest, maar hebben toch de Tour verlaten. 1 slachtoffer had waarschijnlijk een scheurtje in het bekken en moest ter observatie langer blijven.

Dag 7 TourdeBlauw 2017 van Hechtel-Eksel (B) naar Mönchengladbach (D).

De internationale dag. Deze dag moeten we het jammer genoeg stellen zonder Nederlandse politie op de motor. We zijn blij dat onze bekende motorrijders uit België en Duitsland  (Wellie) weer van de partij zijn. Vertrokken onder aanvoering van de Belgische collega’s richting Nederland. Via mooie binnenwegen richting Maaseik voor de oversteek over de Maas naar ons eigen Limburg.

Voor de 1e stop waren we welkom bij de MotorOndersteuning Limburg in Buchten. Hier werden we hartelijk ontvangen. Reden waarom er geen ondersteuning was werd duidelijk. Alles wat motor was werd ingezet voor de voorbereiding van de Ronde van Limburg op zondag. Door de leiding werd ons toegezegd volgend jaar ondersteuning te willen bieden. De wielrenners hebben zich hier opgepept met  sportdrankjes en proteïnen.

Na de stop volgt de Koninginnerit in deze Tour. 3 flinke beklimmingen en 2 fikse afdalingen. Vanuit de stop in Buchten werd al gauw begonnen aan de klim van de Adsteeg, een van de klassiekers in de Amstel Gold Race. Een beklimming van 1800 meter. De 1e kuitenbijter. Deze beklimming wordt goed genomen door de wielrenners. Bovenaan de zaak opgewacht om richting de 1e afdaling te gaan. Vanuit Groot Haasdal richting Broekhem. Ook deze wordt gemeesterd. Via de Polfermolen naar de meest klassieke en heroïsche te boek staande beklimming in de Amstel Gold, de Cauberg in Valkenburg. Ook de scherprechter in menige andere profkoers. Door de mannen en vrouw van Tour de Blauw wordt deze berg dan ook prachtig genomen. Respect voor de deelnemers, ook gezien de warmte die er zeker was. Nadat alles boven is aangekomen wordt richting de 2e afdaling gegaan. Ook een beruchte, de Sibbergrubbe. Na bericht van de begeleiding dat de Sibbergrubbe “leeg” is kan er met behoorlijke snelheid begonnen worden aan de afdaling. Onderaan naar rechts en recupereren voor de laatste beklimming. Dit is in de wielerwereld zeker geen onbekende, de Fromberg. Ook deze wordt door de deelnemers zeer goed genomen. Vervolgens via het plateau richting Kerkrade waar een verdiende lunch staat te wachten. Dit wordt op sublieme manier geregeld door Peter Rijks en Rinus Peeters.

Na de lunch komen we vrij snel in Duitsland. Deze dag zijn er ook mensen via Kitreclame, een van de sponsors, die foto’s, film en drone-opnames maken. Doel hiervan is een promotiefilm voor de Stichting maar zeker ook voor de Tour te maken. Hier via landelijke wegen onder begeleiding van de Duitse collega’s richting Klinkum. Hier is de fietsclub van onze Duitse medeorganisator Ralf Kamphausen gevestigd. Al diverse jaren worden we uitgenodigd de korte stop hier te maken. Ongelofelijk wat hier dan op ons te wachten staat. Door de leden van de club is Torte, Kuchen en nog veel meer gebakken. Te veel om alles uit te proberen. Na een dikke Dankeschön van onze voorzitter Gerard aan de voorzitter van de club en na het overreiken van het aandenken het laatste stuk richting Mönchengladbach. Zie bericht van SV Klinkum RadSport.

Hier wederom een heel hartelijke ontvangst gekregen. Door Gerard werd hier ook aan 1 van de projecten namelijk Zornröschen een cheque van € 1000,– overhandigd. Zornröschen zet zich in voor het recht op lichamelijke en geestelijke integriteit van kinderen en jeugdigen. De vereniging heeft zich als doel gesteld het thema “seksueel misbruik” in de openbaarheid onder de aandacht te houden  en zich voor verbeterde bescherming tegen seksuele excessen door preventieve maatregelen in te zetten

Na onze slaapplekken in orde te hebben gemaakt en een lekkere douche wachtte ons de inmiddels bekende BBQ. Uiteraard met het gebruikelijke biertje. Stubbies (kleine buikflesjes) Bitburger. Echter op enig moment waren de koude op. Er moest nieuw aangerukt worden, maar dit duurde wel even.

Ger onze tourcaptain heeft al de hele week dankzij Volker Nobis de beschikking over gekoeld bier. Wat niemand wist ook nu nog. 2 biertjes genomen uit de koeling in de sporthal. Terug naar de groep en gevraagd wie er een koud biertje wilde hebben. Dit waren er meerdere. Ger heeft vervolgens 2 blikken bier “versteigert”, met de mededeling dat de opbrengst bedoeld is voor de stichting. 1 Blik werd gekocht met de verplichting dat Ger dit zelf op moest drinken. Opbrengst totaal € 41,– voor de stichting. Niet slecht voor 2 biertjes. Hierna waren er weer gekoelde Stubbies en werd er nog gezellig nagepraat.

Dag 8 TourdeBlauw 2017 van Mönchengladbach (D) naar Roggel.

De laatste dag. Voor de laatste keer weer de luchtbedjes leeglaten. De slaapzakken oprollen. Alles weer in het koffer pakken. Alles weer de bus in. De collega’s van Mönchengladbach hadden weer een perfect ontbijt georganiseerd.

Na waarschijnlijk de laatste keer vertrokken vanaf het bureau van politie aan de Theodor Heuss Straße 149. Volgend jaar kunnen we misschien terecht in een nieuw bureau. Afwachten dus.

Route richting de korte stop voert ons langs Schloss Dyck met op de achtergrond de koeltorens en rookpluimen van een van de grootse centrales in Duitsland bij Rommerskirchen. Door natuurgebied Knechtsteden, Dormagen schampend richting het sportterrein in Zons.

Daarna met een mooie blik op der wunderschöner deutscher Rhein, richting de middagstop in Neuss.

In Neuss stond wederom een ontvangstcomité klaar. Collega’s van de IPA hadden weer gezorgd voor de middagmaaltijd en een lekker gekoeld drankje. Door Gerard werd als dank ook aan de politiechef ons aandenken uitgereikt.

Hier was ook dit jaar weer een delegatie van ons 2e project in Duitsland. Die Himmelblaue Traumfabrik. Onder het motto: “Kinderen een lach bezorgen” helpt de Traumfabrik kinderen die op de rand van de armoedegrens leven. Door Gerard werd deze stichting een cheque van € 1000,-overhandigd.

Na de maaltijd te hebben genuttigd de Tour vervolgd richting een nieuwe stopplaats. Het politiebureau in Viersen. Alhoewel het de 1e keer was dat we dit bureau aandeden stonden ze ons op te wachten met koffie, frisdrank en versnaperingen. Zie bericht in Duitse krant.

Na deze laatste stop werden de neuzen richting Roggel gezet. Dit jaar niet via de autoweg, maar door het centrum van Roermond. Door de stationstunnel, stukje N280 en de Maasbrug richting de laatste hele kleine stop in Buggenum. Bij onze hoofdsponsor Hendrikx 2 Wielers werd ons aandenken uitgereikt aan Leo en Evelien.

Dan echt richting Roggel. Ontvangst was weer groots. Iedereen feliciteerde elkaar met de prestatie die verleden week is geleverd. Hierbij maakte het niet uit of je fietser, motard of begeleiding was. Hier en daar werd er zelfs een traantje weg gepinkt.

Door Gerard werd het afsluitende woord gehouden. Hierbij werden mensen extra bedankt met het uitreiken van ons aandenken dit jaar.

Deze morgen was Marcel Legerstee van Ome Joop’s Tour aangesloten in de karavaan. Het doel van de stichting is het (jaarlijks) organiseren van een fietstour voor jongens en meisjes in de leeftijd van 10 t/m 12 jaar die weinig of geen vakantiemogelijkheden hebben. Er wordt geen onderscheid gemaakt wat betreft gezindte, nationaliteit of afkomst. Ome Joop’s Tour is een van de Nederlandse projecten die worden ondersteund door de Stichting. Door Gerard werd Marcel een cheque overhandigd van € 1500,–.

Vervolgens werd iedereen een goed thuiskomen gewenst en een misschien tot volgend jaar.

Totaal werd dit jaar 1340 km afgelegd. Opbrengst van de Tour dit jaar is € 15.000,–.

Samensteller Ger Geraets.

2 thoughts on “Verslag TourdeBlauw 2017

1. Het was voor mij de eerste keer om te mogen deelnemen aan deze prachtige tocht. Ik kan alleen maar positief zijn over de prima georganiseerde tocht.
    Alle lof voor de organisatie en de ondersteuning.

Hartstikke bedankt voor de mooie week.
    Marcel van Hoof

2. Ook ik heb dit prachtige evenement voor de eerste keer mee gemaakt , en ik moet zeggen dat ik geweldig heb genoten van deze schitterend georganiseerde fietstocht. Gaandeweg de week werden mijn benen steeds beter. Minpuntje is misschien dat de kruissnelheid iets werd overschreden, zodat sommigen toch min of meer tegen hun limiet aan fietsten, waardoor de concentratie toch iets afneemt (getuige de valpartij op de 5e dag).
    Dank aan de perfecte organisatie, en de motards die er voor gezorgd hebben dat we veilig hebben kunnen koersen.

Bedankt voor een schitterende week, dit had ik niet willen missen!!

Harrie Verberkt